за музиката..
Всъщност “за музиката” е доста общо казано, аз мисля да се спра на нещо по-конкретно, а именно разпространението на музиката, не в смисъл радиа, телевизии, интернет и т.н., а по-скоро как дадена музика става известна за хората, как човек прослушва даден вид музика. Първо да кажа, че като цяло не разбирам много от музика, last.fm-а ми не е тайна и всеки може да види там що за музикална каша става дума, естествено това не ми пречи да пиша, каквото си искам, та така.. Много от музикалните гурута, така да ги наречем, хората, които отделят по-голямо внимание на това, което слушат, подбират го внимателно и старателно, интересуват се и си търсят дадени неща и се придържат към определени стилове, критикуват МАСИТЕ, че слушат само разни комерсиални шитове, които са едва ли не антимузика!Ами това се разпространява, това се слуша, пускаш телевизия, комерс, пускаш радио, пак това (естествено става дума за общия случай), хората не са виновни, че това им се предлага, че някои label-и налагат своите изпълнители или каквото и да е там, те просто си пускат радиото докато висят в задръстване или в офиса и от там това звучи, това слушат. А самите песни, които се въртят, не са лоши, поне повечето не са, даже са си добри, затова и хората ги харесват, работата е там, че има много по-добри от тях и точно това разделя масовият слушател от “разбирача” той ги е намерил за себе си. За себе си, защото е повече от ясно, че всеки си има собствен вкус и харесва различни неща, но не всеки има време да намери това, което би му допаднално най-много сред океана от музика(!!!). Точно това е, което ме дразни, че човек много трудно може да намери музиката, която, както се казва, ще му легне на душа. Сигурен съм, че за всеки човек някъде има песен, която толкова ще му хареса, направо сякаш е написана за него, в пълен синхрон с душата му… Лошата новина е, броят на хората, които намират тези свои песни е нищожен. Просто твърде много време би отнело.. дори да се ограничиш до един стил (което според мен не е правилно) задачата си остава непосилна за повечето хора. Някои обаче се гмурват (в океана от музика, разбира се:Д) и рано или късно намират това, което търсят и са доволни, много доволни даже и неслучайно се чувстват една идея повече от онези, масите… Жалко е обаче, че това са толкова малка част от хората, сега ще си помислите “е не са толкова малко, аз познавам поне едисиколко” познаваш, ама от тях сигурно 1/5-та са всъщност тези, за които говоря. Може също да си помислите “е голяма работа, това е само музика” ами така е и не е така, има хора, които наистина не обръщат внимание на музиката и за тях не е нищо повече, от нещо което слушат в дискотеката, само защото така е прието, но всеки ще се съгласи, че музиката може да има невероятно въздействие върху човека, така че не бива да се подценява силата и важността и. Затова, според мен, е добре човек да положи поне минимални усилия да намери по-подходяща за себе си музика, най-лошото, което може да се случи, е да спре да слуша чалга :xqxq:
И аз сега, отегчен от музиката, която имам на пц-то си, защото 80% от нея не е избирана от мен а я имам по някакви неведоми пътища (не знам дали е подходящо да се използва “неведоми” в случая, но ми звучи добре) се чудя как да намеря музика, която повече ми допада. И понеже нито имам толкова място на харда, нито желание, да свалям напосоки песни (макар и това да става за около 2 секунди) и да се надявам да ми харесат, се сетих за гореспоменатият last.fm и по-точно last.fm player-a или както там се казва, който освен че праща на сайта какво слушаш може и да ти пуска общо взето каквото си искаш, което си е направо идеално, всъщност.. Избираш някаква обща или по-конкретна насока, даваш play и се наслаждаваш.. ако чуеш нещо, което ти харесва, виждаш заглавието ии…. си го “купуваш” :Д ако не ти харесва пък даваш skip и готово. В момента съм пуснал “Miguel Migs’s Similar Artists” след като толкова пъти се спомена тези дни, не го бях чувал преди това де, ама реших да проверя кво аджеба (много хубава думичка бтв) прави. В интерес на истината, само първата песен беше негова, останалите на подобни изпълнители, но нито една от тях не скипнах, което си е показателно. Не че така ще намеря ултимативната за мен песен, макар и теоретично да е възможно, но все пак е някак свежо да слушаш нещо, което не си слушал досега. Малко стана като реклама на last.fm това, ама пък какво, наистина препоръчвам на хората, които са в музикален застой като мен.
А и две думи за хората, които се правят на разбирачи, слушащи нестандартна музика, само защото някой друг го прави и изглежда много cool: YOU FAIL.
Май имах и какво друго да кажа, но се опасявам, че ентрито ще стане твърде дълго(не че и така не е), а явно броят на прочитащите текста намалява прогресивно с всеки допълнителен ред, хахах, здраве да е, ако по-късно установя, че имам още super Gedanken по темата, ще направя part 2 , лол.
Тъкмо днес на една лекция се появи следният цитат: “Wer auf der Überlegenheit seines Geschmacks beharrt und für alles Populäre nur Abscheu zeigt, darf nicht mit der Anerkennung rechnen, die jenen entgegengebracht wird, die sich gegenüber einer Vielzahl von kulturellen Praktiken offen zeigen.”.
Може да се спори относно зависимостта от средата, в която това се случва, а и на чие точно признание се отдава значение.
Колкото до разпространението, смятам, че - както и ти си казал - similar-artists-функцията на last.fm е полезна преди всичко на хора, които търсят “верния стил”. Защото представителни за кой да е жанр изпълнители не се пръкват всеки ден и само незапознатите с него могат да бъдат “изненадани” с ново име.
При мен всичко тръгна от един несъществуващ вече сайт, от който първоначално теглех само нещата на познатите ми изпълнители, а после всичко наред. Така за около две години добих поглед над techno/house/electro-сцената.
Коментар от Katz — 03.12.2007 @ 19:16
имаш право. не ме питай за какво точно. нещата, с които съм съгласен са много и не ми се изброяват (имам склонност да си измислям глупави оправдания за глупави неща)
аз съм намерил определено количество музика, която ми ‘пасва’ но също като теб не изгарям от желанието да копая за нови находки. със сигурност ги има, просто не ми се занимава.
музиката влияе в/у психиката, да! мислех си за ‘масите’ и това как неоформената личност има риск да попадне в някакво течение от люде, водейки се от музикалния жанр, който го е погълнал. примерно един приятел сподели че има (не-добре-обоснованото според мен) желание да почне да друса синтетични наркотици. предполагам заради увлечението му по днб, габа и електро. аз лично преминах през една дълга канабис фаза..както и да е мисля че се отклонявам от темата
не съм съгласен обаче за идеята за ‘ултимативна песен’. аз имам по една на всяка 1 година. променям се, както и възприятието ми за нещата, естетиката, музиката етц. ‘някои неща си остават’ - разбира се. ‘много си зелен’ - съгласен съм. обаче щом има и минимален темп на еволюция, щом се променяме и музиката ще се променя с нас. с други думи - ако неможете да се напъхате в опредлен стил - сътворете свой собствен
Коментар от solstis — 03.12.2007 @ 19:19
@katz: колко gb музика си събрал така? и ми е интересно, дали всичко ти харесва и ако не ти допадне нещо, триеш ли го или го оставаш за друг път, все пак често се случва, нещо в началото да не ти хареса, а после пък много. Пък и сега като се твори толкова в тези стилове как въобще смогваш:)
@solstis: и мен доста ме дразни унифицирането на хора, слушащи даден стил, били то метали или рапъри и т.н., който го влече тази принадлежност, добре, ама да каже някой примерно “къв метал си ти, нито кубинки носиш, нито си целия в черно” е някаква адска тъпотия. А за ултимативната песен, няма лошо да се сменя с времето, разбира се, може и да са 2-3-5, колкото повече, толкова по-добре.
Коментар от Tim Logik — 03.12.2007 @ 23:50
Именно, колега, именно. Точно и аз мислех да напиша нещо подобно. Парвенющината вече завладява и музиката.
Коментар от Oblakoff — 04.12.2007 @ 9:30
@Tim: Музиката от самия сайт е около 12. От нея не съм трил нищо и наистина се случва да открия някое парче, понякога и в буквалния смисъл. Другото, което имам, е стилово малко по-ограничено и, казвайки “аз слушам такава музика”, обикновено визирам него.
За новости разчитам предимно на filemp3.
Ето пример: Sven Väth стана масово известен най-късно след култовия си сет на Time Warp 2006. От The Sound Of The Seventh Season, част от серията му ежегодни микс-компилации, впечатление ми направи Belly Dancing на Guy Gerber. По-късно последният издаде цял албум за лейбъла на Väth, който страшно ми хареса и така в момента е едно от “горещите” поне за мен имена.
Апропо, Väth e чудесен ветропоказател в тоя смисъл, защото самият той постоянно търси нови изпълнители, а вкусът му е супер разнообразен.
Коментар от Katz — 04.12.2007 @ 17:30
Да, апропо, Väth е чудесен.
Колкото до синтетичните наркотици - благодаря, че повдигна темата solstis.
С цялото ми уважение към електронната музика, някак.. в нея ли е проблемът, че не може да й се наслади човек без химии? Въпросът е риторичен.
Не съм чувала за надрусан посетител на Планета, но пък за лом пиян - доста често. Някой може ли да ми обясни тази завимисот между стила и катализаторите на емоции? :>
Коментар от tEdi — 13.12.2007 @ 22:59